Emoties op de werkplek: waarom ze zo betekenisvol en belangrijk zijn

Terug naar het overzicht

Digitalisering, globalisering, snelle technische vooruitgang: waar kunstmatige intelligentie en computergegenereerde resultaten een steeds grotere rol spelen, rijst de vraag hoeveel emotie een werkrelatie vandaag de dag nog kan verdragen. Is het goed om emoties te tonen of horen ze niet thuis in de werkwereld? Hoe bereik je meer?

Emoties in een professionele context
Professioneel gedrag betekent niet dat je alle emoties moet onderdrukken. Om efficiënt te kunnen werken en belangrijke relaties op te bouwen, moeten we emoties tonen - oprecht en eerlijk, maar passend bij de betreffende kwestie. Want ondanks alle geautomatiseerde processen: Achter elk bedrijf staan in de eerste plaats mensen.

De kracht van emoties
Ondanks de vaak heersende opinie in veel bedrijven dat er geen plaats is voor emoties op de werkvloer, is er sinds enige tijd een kloof aan het ontstaan in onze economie: Sinds een paar jaar staan bedrijven met strakke hiërarchieën en processen naast wendbare start-ups die extreem krachtig en snel zijn in het ontwikkelen van hoogwaardige producten.
Jaloerse blikken worden dan gericht op het geheim van hun succes: de emoties, de hoge motivatie en het zeer consequent naleven van waarden. Want dit soort bedrijfscultuur heeft een betekenisvol effect, laat werknemers goed presteren en bevordert hun potentieel maximaal.

TGevoelens taboe verklaren - een overblijfsel uit de 18e eeuw
De opvatting dat gevoelens geen plaats zouden mogen hebben in de wereld van het werk is een overblijfsel uit de 18e eeuw. In het tijdperk van de Verlichting werd de rede verheven tot de status van goed en werden emoties gezien als iets verstorends dat vooruitgang in de weg stond. En hoewel deze houding ons ver heeft gebracht, zijn we nog steeds geen robots. We kunnen onze gevoelens niet zomaar uitschakelen.

De gevaren van onderdrukte emoties
Het verbergen van emoties kost veel energie. Wie zijn gevoelens onderdrukt, ze tegenwerkt met zogenaamd "emotiewerk" en ze niet laat zien, zal vroeg of laat onder druk komen te staan - mentaal en fysiek. En dat is niet zonder gevolgen.
De negatieve gevolgen van onderdrukte gevoelens op het werk kunnen zijn:

  • Burn-out
  • depressie
  • Psychosomatische stressreacties zoals hoofdpijn, buikpijn, misselijkheid
  • Gebrek aan authenticiteit
  • Slechte relaties met collega's
  • Verlies van prestaties

Daarom heeft de werkende wereld gevoelens nodig
Grote dingen komen voort uit inspiratie, motivatie, goede ideeën en, bovenal, strijdmakkers die branden voor dezelfde zaak. Koud verstand alleen is niet genoeg om iemand voor je te winnen. Om je te laten meeslepen, om de vonk te laten overslaan, moet je je eigen passie delen, het anderen laten voelen.

Gevoelens: Het geheim van succesvolle klanten- en werknemersloyaliteit
Succesvolle communicatie is gebaseerd op een samenhang tussen wat er wordt gezegd en wat er wordt gevoeld. Als er op de werkvloer open wordt omgegaan met emoties, zijn er minder misverstanden en verkeerde interpretaties. Eerlijkheid, zelfs in het geval van fouten of onwetendheid, zorgt voor waardering.
Bovendien zijn werknemers die in vuur en vlam staan voor hun zaak creatiever. Ze werken efficiënter en zijn beter in staat om klanten aan zich te binden.
Aan de andere kant is het behoud van werknemers ook beter wanneer werknemers

  • waardering voelen
  • zich op hun gemak voelen
  • en het gevoel hebben dat er rekening wordt gehouden met hun behoeften.
  • hun waarden worden weerspiegeld in het bedrijf.

Dat is het geheim van gevoelens in de wereld van werk: ze binden, laten mensen presteren en zorgen voor uitstekende resultaten, terwijl koude rede niemand op de lange termijn zal vasthouden. Dit is ook een belangrijk thema voor de toekomst. Vooral voor de komende generaties zijn "betekenis" en "waarden" de belangrijkste drijfveren van hun motivatie om te werken.

Waar afremmen?
Ondanks alles is een zekere soevereiniteit vereist in het dagelijkse werk en is het raadzaam om op een afstandelijke manier met conflicten om te gaan. Want te sterke emotionele uitbarstingen kunnen de relaties met collega's onder druk zetten als ze niet sterk genoeg zijn.
Om toch authentiek en gepast te kunnen handelen in de eigen rol, is het belangrijk om te weten:

  • Wie je bent
  • Hoe je werkt
  • Hoe je je gevoelens onder controle houdt

Voor een goed zelfbeeld moet je je bezighouden met je sterke punten, principes en waarden. Het is namelijk mogelijk om je vreugde, verdriet, ontevredenheid, zorgen, angsten, boosheid, motivatie, wensen en doelen zo te communiceren dat ze positief worden ontvangen.

5 tips voor meer zelfbeheersing op het werk
Wie zijn emoties goed kan beheersen en controleren, behaalt betere resultaten en heeft een positievere invloed op anderen. Natuurlijk zijn we allemaal maar mensen en soms kunnen emoties ons overweldigen op het werk. Om te voorkomen dat je collega's, klanten en leidinggevenden overweldigt, is het belangrijk om de controle te houden.
Goede manieren om rustig met je emoties om te gaan zijn:

  • Neem voldoende pauzes: Als je je gewoon door de dag heen jaagt zonder jezelf af en toe een pauze te gunnen om diep adem te halen, loop je het risico om vanuit de situatie te reageren. Een time-out met een klein ritueel, zoals bewust een goede koffie of thee zetten, genieten van een stuk chocolade zonder afleiding of luisteren naar leuke muziek, kan hier wonderen doen.
  • Gebruik ontspanningsapps: Mobiele telefoon apps zoals Headspace of 7Mind bieden meditaties die je binnen enkele minuten uit emotionele situaties halen en weer naar beneden halen.
  • Adem goed voor lichamelijke ontspanning: Ademhaling is vooral belangrijk voor ontspanning op lichamelijk niveau. Als we blootstaan aan stress, ademen we oppervlakkiger, wat een direct effect heeft op het hele lichaam, zoals hogere spierspanning, meer afgifte van stresshormoon. Apps zoals Breath Ball of Buddhify bieden hier waardevolle begeleiding om ontspannen te ademen.
  • Stap uit de situatie: Wanneer emoties de overhand krijgen, is het zinvol om jezelf eerst even uit de situatie te halen en afstand te nemen voordat je reageert. Een korte wandeling of, in noodgevallen, een korte time-out in een ongestoorde ruimte is een goede manier om meer helderheid en afstand te krijgen.
  • Emoties opschrijven: Gooi je emoties van je af. Vooral in situaties van constante stress, boosheid of wrok kan het heel nuttig zijn om de incidenten die ertoe hebben geleid op te schrijven en later na te denken over hoe abrupt ze je op dat moment hebben geraakt, zodat je met een beetje afstand de juiste manier kunt vinden om met je gevoelens om te gaan.

Met de bovenstaande methoden ben je efficiënter, heb je een positiever effect op anderen en kun je je doelen beter bereiken. Op een gecontroleerde maar authentieke manier omgaan met emoties is een van de belangrijkste soft skills in de huidige werkwereld.

Een waardevol anker zijn voor anderen door goed om te gaan met je eigen emoties.
Het maakt goede beslissingen mogelijk en helpt ons om een waardevol anker voor anderen te zijn in een vluchtige wereld die gekenmerkt wordt door digitale verandering, kunstmatige intelligentie en computergestuurde workflows. Want juist dan zijn mensen die betrouwbaar, te vertrouwen en authentiek zijn bijzonder belangrijk voor een goede samenwerking.

 

05-07-2023

Gratis Testen

Test onze bureaustoelen gratis en gun je rug vier weken vakantie!
In Zwitserland, Duitsland en de Benelux leveren wij de Zwitserse Ergochair vrijblijvend aan uw bedrijf. Zo kan u uw rug versterken met onze bewegingsmodule gedurende 4 volle weken en genieten van het Twin Comfort Systeem. Als u daarna de stoel wenst terug te geven, dan komen we die zelf ophalen en dit zonder extra kosten voor u. Een aanbod dat u niet kan weigeren?
Graag de antwoordstrook invullen, zodat we contact met u kunnen opnemen - uw rug zal u dankbaar zijn.